Як виховували шляхетних дівчат

Автор |

Колись імператриця Катерина Велика вирішила «дати державі освічених жінок, хороших матерів і корисних членів сім’ї і суспільства», і з цією метою заснувала новий тип освітніх установ – інститути шляхетних дівчат. Як саме в них виховували дівчаток?

Малюнок фасаду Смольного інституту шляхетних дівчат

У Росії не раз робилися спроби перевиховати суспільство, але лише в 1764 році владою було сформульовано завдання створити «нову породу людей». Такі слова ми вперше зустрічаємо в офіційній доповіді від імені головного радника Катерини II у справах освіти І.І. Бецкого, який багато зробив для «виховання юнацтва обох статей». Він же став ініціатором заснування Імператорського Виховного Товариства шляхетних дівчат – першого і найпрестижнішого в Російській імперії інституту шляхетних дівчат, в майбутньому отримав назву – Смольний.

Ідеї ​​Просвітництва

Ні для кого не секрет, що Катерина II перебувала під впливом ідей Просвітництва, вважаючи, що всі негаразди в Російській імперії походять від невігластва її поданих і відсутності у них належного виховання. Імператриці дуже імпонував запозичений у французів принцип ізоляції дитини від суспільства в період його навчання. «Подолати марновірство століть, дати народу своєму нове виховання і, так би мовити, нове породження» було вирішено, зокрема, за допомогою закритих інститутів шляхетних дівчат. У них планувалося виростити новий прошарок жінок – освічених і вихованих, здатних, в свою чергу, так само виховати своїх дітей.

Катерина II особисто відвідувала інститути шляхетних дівчат і перевіряла, як вони працюють

Так в Санкт-Петербурзі з’явився Смольний інститут шляхетних дівчат, що розмістився в Воскресенському дівочому Смольному монастирі і витіснив звідти нечисленних черниць, – тут планувалося виховувати дівчаток дворянського походження. Через півроку, знову ж з ініціативи І.І. Бецкого, при Виховному Товаристві шляхетних дівчат відкрилося відділення «для міщанських дівчат», пізніше назване Олександрівським училищем. Через кілька десятиліть інститути шляхетних дівчат були вже в різних містах Російської імперії.

Важко в навчанні …

Спартанські умови утримання інституток давно вже стали притчею во язицех. З п’яти-шести років дівчинки потрапляли в абсолютно незвичну для них обстановку, де їх ізолювали від цілого світу і приймалися старанно виховувати. Домашній затишок вихованки інституту міняли на казенні стіни, материнські тепло і турботу – на сувору дисципліну, ласкаві імена і прізвиська – на прізвища і навіть номера. З рідними вони бачилися нечасто і нетривалий час, в так звані «прийомні дні», виключно в присутності класних дам.

Приймальний день в Смольному інституті шляхетних дівчат

Дівчата всюди ходили строєм і практично ніколи – поодинці. Вони все робили разом: з ранку вмивалися, одягалися і приводили себе в порядок, йшли на молитву, їли, спали в величезних спальнях-дортуарах. До слова, в дортуарах завжди було більш чим прохолодно, ковдри були тонкими, а ховатися дозволялося тільки по груди. Підйоми були ранніми – близько 6 години ранку, порції їжі – маленькими, адже шляхетним дівчатам не можна переїдати. Траплялося, що дівчатка страждали від анемії, від недоїдання непритомніли, влаштовували «голодні бунти» або вживали в їжу абсолютно неїстівні речі на зразок олівцевих грифелів. Але так було не скрізь. Наприклад, за спогадами випускниць Харківського інституту шляхетних дівчат, «їх годували смачно і в достатній кількості».

Навчалися дівчинки за віковими групами і, в залежності від приналежності до однієї з них, носили одяг певного кольору. Як правило, це були старомодні сукні скромного фасону, в яких вихованки завжди зобов’язані були виглядати акуратно. За неохайність їх могли покарати якимось принизливим чином: наприклад, з провинилася дівчинки могли зірвати фартух або приколоти їй на плаття незаштопанний панчіх. Карали вихованок і за будь-які інші промахи, але найбільше дівчинки боялися позбавлення можливості спілкуватися з рідними в прийомні дні. Фізичні покарання в інститутах шляхетних дівчат не практикувалося.

Учениці Смольного інституту шляхетних дівчат на уроці танців

Дівчаток вчили Закону Божого, російської та іноземних мов (французької, німецької та італійської), арифметиці, малюванню, хореографії, музики і рукоділля. Дівчатам постарше викладали історію, географію та домашнє господарство. І все ж головна наука, яку повинна була осягнути кожна благородна дівиця, полягала в умінні «тримати себе» і вести світську бесіду.

інститутські звичаї

Незважаючи на всі труднощі перебування в казенних стінах для більшості вихованок інститут ставав будинком, новою сім’єю. Авторитет батьків поступово втрачався, домашні інтереси й уподобання залишалися в минулому, одноманітна на перший погляд інститутська життя наповнювалася новими смислами.

Вимушені співіснувати поруч з абсолютно різними за характером ровесницями, дівчатка вчилися терпінню один до одного і взаємоповаги. Саме тут, в інституті, вони знайомилися з такими поняттями, як справжня дружба і почуття товариськості. Тут же стикалися з необхідністю знайти своє місце в соціумі. селянські і купецькі діти.

Категорія: Ще

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

*

code